teorie pokročilého racionálního řízení a zásady bezpečné a defenzivní jízdy
08100024
[1 b.] Schopnost pneumatik přenášet síly na podklad:
a) S narůstající rychlostí klesá.
b) S narůstající rychlostí se nemění.
c) S narůstající rychlostí roste.
08100025
[1 b.] Uzávěrka diferenciálu zabezpečí, že se na obě kola jedné nápravy:
a) Přivede stejný kroutící moment. Nesmí se použít na povrchu s dobrou přilnavostí.
b) Přivede různý kroutící moment. Nesmí se použít na površích s dobrou přilnavostí.
c) Přivede různý kroutící moment. Nesmí se použít na površích se špatnou přilnavosti.
08100026
[1 b.] Diferenciál při průjezdu zatáčkou umožňuje:
a) Aby se vnější kola otáčela rychleji než vnitřní.
b) Aby se vnější kola otáčela pomaleji než vnitřní.
c) Aby se přenesla větší hnací síla na vnější kola.
08100027
[1 b.] Akumulátoru škodí:
a) Dlouhé vybíjení vysokým proudem, zkraty, ponechání ve vybitém stavu.
b) Pokud je nabitý na svou plnou kapacitu.
c) Častá jízda v noci.
08100028
[1 b.] Kapacita akumulátoru s klesající teplotou okolí:
a) Klesá.
b) Nemění se.
c) Zvyšuje se.
08100029
[1 b.] Nesprávná geometrie řídicí nápravy:
a) Má vliv na ovladatelnost vozidla a opotřebení pneumatik.
b) Má napomoci návratu kol do přímého směru po uvolnění volantu.
c) Projeví se zvýšenou hlučností odvalování kol.
08100033
[1 b.] Při krizovém brzdění s nákladním automobilem s návěsem s ABS na mokrém povrchu musí řidič:
a) Držet přímý směr, brzdový pedál tisknout co největší silou a současně zmáčknout (vyšlápnout) spojku.
b) Lehce brzdit, aby nedošlo k zablokování kol a držet přímý směr.
c) Držet přímý směr, držet volant ve 3/4 na 3, brzdový pedál tisknout s citem a spojku nesmí používat.
08100035
[1 b.] Při krizovém brzdění s nákladním automobilem bez ABS na suchém povrchu musí řidič:
a) Držet přímý směr, brzdový pedál tisknout co největší silou a současně zmáčknout (vyšlápnout) spojku.
b) Držet přímý směr, držet volant ve 3/4 na 3, brzdový pedál tisknout s citem a spojku nesmí používat.
c) Intenzivně brzdit, použít ruční brzdu a držet přímý směr.
08100036
[1 b.] Při brzdění s nákladním automobilem bez ABS na zasněženém povrchu musí řidič:
a) Držet přímý směr, brzdový pedál tisknout s citem, v případě prostoru před automobilem může brzdit i přerušovaně, současně musí zmáčknout (vyšlápnout) spojku.
b) Držet přímý směr, držet volant ve 3/4 na 3, brzdový pedál tisknout s citem a spojku nesmí používat.
c) Intenzivně brzdit, použít ruční brzdu a držet přímý směr.
08100037
[1 b.] Při krizovém brzdění s nákladním automobilem s návěsem vybaveném ABS na suchém povrchu musí řidič:
a) Držet přímý směr, brzdový pedál tisknout co největší silou a současně zmáčknout (vyšlápnout) spojku.
b) Držet přímý směr, držet volant ve 3/4 na 3, brzdový pedál tisknout s citem a spojku nesmí používat.
c) Intenzivně brzdit, použít ruční brzdu a držet přímý směr.
08100039
[1 b.] Při přetočení motoru:
a) Hrozí poškození motoru v důsledku srážky dna pístu s ventilem.
b) Hrozí poškození elektronického vstřikování paliva.
c) Mazací systém motoru nedokáže vytvořit mazací film na válcích motoru, v důsledku čeho dojde k zadření pístu.
08100040
[1 b.] Při řízení patrového autobusu musí řidič brát do úvahy:
a) Vyšší těžiště.
b) Nižší účinek brzd.
c) Vyšší zátěž motoru.
08100042
[1 b.] Způsob řízení autobusu výrazně ovlivňuje:
a) Přední a zadní převis karoserie.
b) Dvoumontáž kol hnací nápravy.
c) Vybavení pružinovou brzdou.
08110110
[1 b.] Za předjíždění se nepovažuje, jestliže je hustota provozu v jednom směru jízdy:
a) Taková, že se vytvoří souvislé proudy vozidel a rychlost vozidel závisí na rychlosti vozidel jedoucí před ním. Vozidla mohou jet v pruzích vedle sebe různou rychlostí.
b) Taková, že se vytvoří souvislý proud vozidel a rychleji jedoucí vozidlo by bylo zpomaleno při přejíždění z jednoho pruhu do druhého.
c) Taková, že řidič vozidla na dálnici použije k jízdě odstavný pruh.
08110122
[1 b.] Odlehčovací brzdové systémy, např. Telma, je vhodné používat u autobusů:
a) Zejména pro zvýšení ekonomiky provozu a plynulosti jízdy.
b) Pouze v situacích, kdy musí řidič maximálně využít brzdy autobusu.
c) Zejména na málo adhezním povrchu pro zvýšení bezpečnosti při brzdění.
08110123
[1 b.] Odlehčovací brzdové systémy nákladních automobilů (například retardér) je vhodné používat:
a) Zejména na suché vozovce.
b) Zejména na málo adhezním povrchu.
c) Zejména současně s provozní brzdou na zasněženém nebo mokrém povrchu.
08110220
[1 b.] Pokud na opravu defektu bezdušové pneumatiky je nezbytné použít duši:
a) Musí být označení TUBELESS na obou bočnicích odstraněno.
b) Můžeme takto opravené kolo používat jen do maximální rychlosti 80 km.h-1.
c) Můžeme takto opravené kolo používat bez dalších omezení.
08110225
[1 b.] Elektronický stabilizační systém (ESP):
a) Napomáhá řidiči udržet vozidlo v požadovaném směru jízdy v rámci fyzikálních zákonů.
b) Zabrání vozidlu a jízdní soupravě dostat se do smyku.
c) Zabraňuje zablokování kola při brzdění a tím ztrátě adheze mezi kolem a vozovkou v mezních situacích.
08110226
[1 b.] Defenzivní způsob jízdy:
a) Znamená, že řidič méně brzdí, méně zrychluje a přeřazuje.
b) Způsobuje zvýšené opotřebí brzd, protože řidič často brzdí a tím zvyšuje náklady na opravu.
c) Způsobuje vyšší namáhání podvozku vozidla.
08110228
[1 b.] Délka reakčního času řidiče:
a) Se mění s fyzickým a duševním stavem řidiče.
b) Se nemění.
c) Se mění jen s věkem řidiče.
08110229
[1 b.] Vozidlo vybavené brzdovým systémem ABS:
a) Má zaručenou řiditelnost směru také při intenzivním brzdění.
b) Má zaručenou řiditelnost směru jen při intenzivním brzdění.
c) Má vždy kratší brzdnou dráhu než vozidlo bez ABS.